
Místem trvalého pobytu se rozumí adresa pobytu občana v České republice, kterou si občan zvolí zpravidla v místě, kde má rodinu, byt nebo zaměstnání.
Občan může mít jen jedno místo trvalého pobytu, a to v objektu, který je podle zvláštního právního předpisu označen číslem popisným, evidenčním případně orientačním a je určen pro bydlení, ubytování nebo individuální rekreaci. Z přihlášení občana k trvalému pobytu nevyplývají žádná práva k objektu ani k vlastníkovi objektu.
Změnu místa trvalého pobytu občan ohlásí ohlašovně v místě nového trvalého pobytu, tzn. Obecní úřad Vrané nad Vltavou tuto službu zajišťuje pouze pro klienty, kteří se chtějí přihlásit k trvalému pobytu v obci Vrané nad Vltavou. Za občana mladšího 15 let, občana zbaveného způsobilosti nebo s omezenou způsobilostí k právním úkonům hlásí změnu jeho zákonný zástupce. Za občana může změnu místa trvalého pobytu ohlásit i jím pověřený zmocněnec na základě úředně ověřené plné moci.
Při přihlášení trvalého pobytu se předkládá vyplněný přihlašovací lístek (originální tiskopis), občanský průkaz nebo, nemá-li občan platný občanský průkaz, jiný obdobný doklad (např. cestovní pas, řidičský průkaz). Dále je potřeba předložit doklad o vlastnictví domu nebo bytu (to neplatí, pokud si ohlašovna existenci tohoto práva může ověřit bezúplatně veřejným dálkovým přístupem v katastru nemovitostí); nebo doklad opravňující užívání bytu (nájemní smlouva). Úředně ověřené písemné potvrzení oprávněné osoby o souhlasu s ohlášením změny místa trvalého pobytu. Takové potvrzení se nevyžaduje, pokud oprávněná osoba potvrdí souhlas na přihlašovacím lístku k trvalému pobytu před zaměstnancem ohlašovny.
Pokud občan požádá vést údaj o adrese, na kterou mu mají být doručovány písemnosti podle zvláštního právního předpisu. Tuto adresu, její změnu nebo zrušení ohlásí obyvatel ohlašovně písemně v místě trvalého pobytu. Žádost v listinné podobě musí obsahovat úředně ověřený podpis občana; to neplatí v případě, kdy občan žádost podepíše před zaměstnancem ohlašovny. Pokud má žádost formu datové zprávy, občan ji podepíše uznávaným elektronickým podpisem. Ohlášení adresy pro doručování lze provést na předepsaném formuláři, který je k dispozici na příslušných ohlašovnách.
Navazující povinnost – občan je povinen do 15 dní po změně trvalého pobytu požádat o vydání nového občanského průkazu.
Správní poplatek za změnu místa trvalého pobytu činí 50,- Kč za osobu starší 15 let.
Údaj o místě trvalého pobytu lze občanovi zrušit pouze na návrh oprávněné osoby a za předpokladu splnění dvou podmínek, které stanovuje zákon o evidenci obyvatel č. 133/2000 Sb. § 12 odst. 1 písm. c/, tj. zánik užívacího práva občana k objektu, jehož adresa je v evidenci obyvatel uvedena jako místo trvalého pobytu a neužívání domu či bytu občanem. Navrhovatel je povinen prokázat listinnými důkazy obě podmínky pro zrušení trvalého pobytu, pokud by jen jedna z podmínek nebyla splněna, nelze trvalý pobyt občanovi zrušit.
Oprávněnou osobou se rozumí vlastník objektu. Vlastnictví domu nebo bytu, či oprávnění užívat byt musí prokázat dokladem (výpis z katastru nemovitostí, nabývací listina, nájemní smlouva). Výsledkem správního řízení je pak rozhodnutí o zrušení trvalého pobytu a občanovi je přidělena adresa sídla úřadu. Jiným způsobem se nelze trvale přihlásit na adresu úřadu!!!
Zrušení trvalého pobytu je možné využít například, pokud nový majitel bytu nebo domu zjistí, že je v objektu stále ještě přihlášen původní majitel, nebo po rozvodu manželství se ani po soudním vypořádání jeden z manželů, který není vlastníkem objektu, odmítá odhlásit apod.
Dnem nabytí právní moci rozhodnutí o zrušení místa trvalého pobytu končí platnost občanského průkazu.
Při podání návrhu na zrušení údaje o místu trvalého pobytu zaplatí navrhovatel správní poplatek ve výši 100 Kč za každou osobu.
Správní řízení o zrušení trvalého pobytu vede každá obec samostatně pro území své obce.
Navazující povinnost – občan je povinen do 15 dní po zrušení trvalého pobytu požádat o vydání nového občanského průkazu.
Obecní úřad Vrané nad Vltavou tuto službu zajišťuje pouze pro klienty, kteří chtějí požádat o zrušení trvalého pobytu třetí osoby ve Vraném nad Vltavou.
Občan, který se rozhodne ukončit trvalý pobyt na území České republiky, sdělí tuto skutečnost písemně ohlašovně podle místa svého trvalého pobytu nebo zastupitelskému úřadu. Sdělení v listinné podobě musí obsahovat úředně ověřený podpis občana; to neplatí v případě, kdy občan podepíše sdělení před zaměstnancem ohlašovny nebo zastupitelského úřadu. Pokud má sdělení formu datové zprávy, občan ho po vyplnění opatří uznávaným elektronickým podpisem nebo dodá prostřednictvím datové schránky. Za občana může sdělit ukončení pobytu na území České republiky rovněž jím pověřený zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřenými podpisy. Dnem ukončení trvalého pobytu na území České republiky se rozumí den, kdy občan předal sdělení o této skutečnosti příslušné ohlašovně, popřípadě pozdější den, který je uveden v tomto sdělení jako den ukončení trvalého pobytu na území ČR a současně byl uhrazen správní poplatek. Dnem, kdy je ukončen trvalý pobyt na území České republiky se stane občanský průkaz neplatným.
Za ohlášení ukončení trvalého pobytu na území ČR zaplatí občan v České republice správní poplatek ve výši 100 Kč.
Obecní úřad Vrané nad Vltavou tuto službu zajišťuje pouze pro klienty, kteří chtějí požádat o zrušení trvalého pobytu třetí osoby ve Vraném nad Vltavou.